A VAZ-2101 /Lada 1200/ típusú személygépkocsik első példányai 1970-ben jelentek meg útjainkon. Az akkori nemzetközi közlekedésbiztonsági előírások és gépjármű-technikai fejlesztések figyelembevételével tervezett klasszikus felépítésű gépkocsi ésszerű és praktikus kialakításával tűnt ki a kínálatból. Kis külső mérete és tömege ellenére tágas utastérrel és nagy csomagtérrel rendelkezik, a lágy rugózás, a hatékony fűtési rendszer pedig biztosítják az utasok kényelmét.
1974-ben gördült le a gyár szerelősoráról az első VAZ-21011 /Lada 1300/ típusú személygépkocsi, mely a VAZ-2101 /Lada 1200/ típus korszerűsített változata. A kismértékű karosszériamódosításokon kívül nagyobb térfogatú, erősebb motorral szerelték fel.
1978-ban mutatták be a VAZ-21013 /Lada 1200s/ típust, ami külsőségeiben és felszereltségében megegyezett a VAZ-21011 /Lada 1300/ -assal, azonban a korábbi 1198 cm3 -es motort építették bele.
A veteránkorú eredeti állapotú Zsigulit /VAZ-2101/ az alábbi szembetűnő tulajdonságokról ismerhetjük fel:
- "babás" króm lökhárító elöl és hátul
- teli homlokfal
- kerek króm visszapillantó tükör, amit 3 csavar rögzít a b.e. sárvédőre
- króm küszöbléc
- fényvisszaverő prizma hátul mindkét oldalon a lámpák alatt
- cirill betűs Zsiguli felirat (embléma) hátul a jobb oldalon
- ezüst színű (fehér) műszerfalbetét
- fehér számlap a műszeregységben
- króm díszkarikás kormány
- gázpedál alsó pontja rögzíve van a taposólemezre
Ezzel szemben a fiatalabb 1200s és 1300-as típusokon:
- fekete gumicsík fut végig a króm lökhárítók élén
- luggatott homlokfal
- szögletes króm vagy fekete visszapillantó tükör, amit 2 csavar rögzít a b.e. ajtóra
- fekete küszöbléc
- prizmák a hátsó lámpára integrálva
- tolatólámpa a jobb oldalon
- típusjelölés a bal hátsó lámpa alá kerül
- barna, fa utánzatú betét a műszerfalon
- fekete számlap a műszeregységen
- C oszlopon műanyag rostély
- lökhárító alá rögzített hátsó ködlámpa (esetenként)
VAZ-2102, a "Ladakombi"
Az "Ezerkettes" Lada (VAZ-2101) kombi változata, vagy ahogyan Togliattiban nevezik, a
VAZ-2102 típusváltozatú (Universal) "Combi" személygépkocsi.
A legszembetűnőbb különbség a VAZ-2101-hez képest a kombi karosszéria-kialakítás, amely - akár a hátsó ülések lehajtásával is - meglehetősen nagy raktér felhasználására ad lehetőséget. Ezen túlmenően a nagyobb összsúly miatt rövidebb (4,44) a differenciálmű, szélesebbek a felnik (5J) és nagyobb az üzemenyagtartály űrtartalma (45l).
Az ezerötös
1976 Májusa óta létezik az autógyártás etalonja, az ikerlámpás, krómléces és hűtőmaszkos ezerötös.
1972 Márciusától a Lada gyár elkezdte gyártani a 2103-as, 1500-as típust. Sok olyan fejlesztést vezettek be, amelyek jelentősen korszerűsítették az új modellt. A műszerfalat teljesen átdolgozták, bár a szellőző rendszer nagyrészt azonos maradt (a lábfűtés már karral szabályozható). Újdonság a kör alakú, 180-ig skálázott sebességmérő, a fordulatszám- és az olajnyomásmérő. Ez utóbbi még manapság is csak nagyon kevés autóban található meg gyárilag (pl: Kadett GSi), pedig hasznos műszer. A belső kárpitozás megújult, az erősebb motor miatt más végáttételt szereltek a hátsó hídtestbe. A biztosítékok továbbra is hengeresek, de számuk - és ezzel a rendszer megbízhatósága is - növekedett.
A változtatások :
-Más alakú, krómozott lökhárítók.
Négy kerek fényszóró került az elejére...
-Különleges, a lámpákat is körülölelő krómozott hűtőrácsban.
-A hátsó lámpák mérete közel duplájára nőtt.
Körbefutó krómlécek a küszöbön, sárvédőíveken, az "egyenlítőn", és a hátsó tűzfal körül.
-Irányjelző fények nagyobbak és paralelogramma alakúak.
A belső tér kényelmes, a műszerezettség pedig lenyűgöző.
A gyári szerszámkészlet több mint kielégítő...
Lada 2105 - karikából kocka
2107
Motor:
-motor 2103 típus, elektromos hűtőventillátorral, de létezik 2106 motorral szerelt, valamint 1,7i változata is.
Erőátvitel:
-a könyv szerint a 2107 hosszabb differenciálművel van szerelve (4,3 helyett 4,1), a gyakorlatban az oroszok olyannal szerelték, ami éppen volt a polcon:) 4,1 vagy 3,9-és áttételűvel.
Külső kinézet:
-Motorháztető más, kitámasztója is más, egyes kivitelnél gázrugós.
-Hátsó lámpatestek világítófelületei eltérő felosztást kaptak
-első lámpatestek hidraulikus fényszórómagasságállítóval lettek ellátva
-lámpatörlő és mosó berendezés
-fekete műanyag lökhárítók krómozott dísszel a tetejükön
-krómozott hatású hűtőmaszk
-
Beltér:
-új típusú kapaszkodók, nyitófülek
-négyküllős kormány
-különböző színű plüss kárpít
-kényelmesebb ülések
Műszerfal:
-óra
-középső szellőzőrostély
fordulatszámmérő
középső box
Ajtók:
-Piros szegélyfény az ajtók élébe szerelve
-belül más kárpít és fogantyúk
Kürt relézve
Tömeg:
-száraz tömeg 930kg-ról (2105) 965kg-ra nőtt.
-teljes tömeg hasznos terhelés nélkül 995kg-ról (2105) 1030kg-ra nőtt.
-teljes tömeg hasznos terheléssel: 1395kg-ról 1430kg-ra.
-mellső tengelyterhelés saját tömegből 545->474kg
-mellső tengelyterhelés teljes tömegből 635->656kg
-hátsó tengelyterhelés saját tömegből 450->556kg
-hátsó tengelyterhelés teljes tömegből 760->774kg